Van Doetinchem tot Sassnitz.

Koekoek, koekoek, koekoek…… onze eerste nacht op camping Kemperplas worden we wakker gehouden door een irritante, doordringende en aanhoudende super audio-selfie van een vogel. Soms is echte “natuur” wel erg wennen…..We zijn, zoals gezegd, op Kemperplas, een kleinschalige camping ten zuiden van Doetinchem om de Achterhoekse Vierdaagse van resp. 20 en 12 km per dag te gaan lopen.

Met een gehuurde fiets ben ik elke ochtend ruim op tijd voor de start om acht uur. Na een opbeurende toespraak van de organisatie, elke dag weer, met veelal nutteloze informatie, mag de groep weg. En elke dag loop ik het eerste half uur verplicht te luisteren naar mijn babbelende, kwetterende en luidkeels converserende mede-wandelaars. Daarna wordt het rustiger en kan ik echt genieten van het lopen. Ondanks de hitte van de laatste twee dagen gaat het heel goed. Ook met Elly: op de derde en vierde dag komen we elkaar bij de laatste controlepost tegen, zodat we samen naar de finish kunnen.

Eigenlijk is deze wandeltocht een opwarmertje voor wat we in Zweden van plan zijn, namelijk een gedeelte van Skåneleden lopen. En dat vereist uiteraard wel wat wandel-voorbereiding.

Na de vierdaagse gaan we op zondag door naar camping Erlengrund, in de buurt van Hannover. Gelukkig heb ik gereserveerd, want er zijn hier maar tien toeristische plaatsen. Een vriendelijk welkom, een fantastische plek waar de caravan niet afgekoppeld hoeft te worden, een restaurant waar we een heerlijke jägerschnitzel eten, en een ongelooflijk oud en vervallen toiletgebouw. Je kunt blijkbaar niet alles hebben. Gelukkig is het ’s nachts heel stil; er is zelfs geen koekoek te horen…..

De volgende dag gaan we door naar Lübeck. Ook daar kan de caravan aan de auto gekoppeld blijven. Voor deze grote camping heb ik niet gereserveerd. Gelukkig zijn we hier al vroeg in de middag; ondanks het grote aantal plaatsen staat het al snel vol, voornamelijk met mensen die een overtocht naar Denemarken of Zweden geboekt hebben. Ondanks de drukte is het erg rustig hier, totdat: jawel: midden in de nacht een koekoek onze slaap weer verstoort. Het is maar goed dat we vroeg op moeten, de volgende ochtend.

Dat gebeurt dan onder het geweld van een zwaar onweer met heel veel regen in zeer korte tijd. Ondanks dat zijn we voor achten al op weg. Door een schitterend landschap rijden we richting Sassnitz. We passeren onderweg een verlaten wachttoren op de voormalige grens tussen Oost- en West Duitsland. Een bizar overblijfsel uit een grauw verleden.

Dankzij wegafsluitingen, zonder dat er omleidingen worden aangegeven, rijden we kris kras over het schiereiland in de hoop dat onze tomtom de veerhaven kan vinden. Langs smalle landweggetjes en door een pittoresk dorp, over de kasseien, komen we toch nog op tijd aan. Het is wel even zoeken waar we kunnen inchecken, want ook deze informatie is slecht aangegeven. Met een uurtje respijt sluiten we aan in de rij caravans en campers.

We wachten op de boot naar Zweden.

4 gedachten over “Van Doetinchem tot Sassnitz.”

1. Jullie zijn weer heerlijk actief en vast weer helemaal in jullie element. Het is ook best avontuurlijk, o.a. door het rijden over allerlei landweggetjes terwijl jullie ook graag op tijd willen aankomen bij een veerboot. Heel benieuwd naar het vervolg.