St. Olavsleden II

Träporten, 2015, 7 augustus

De camping is deze ochtend in dichte mist gehuld. Geen wonder, na de nattigheid van de afgelopen dagen, gecombineerd met de warmte. Het is de hele week wisselvallig weer geweest, maar dat heeft ons er niet van weerhouden weer een viertal etappes te lopen van St. Olavsleden.

Op maandag staan we om kwart voor acht te wachten op de bus naar Torpshammar. Die komt om acht uur. We staan er op tijd, want als we deze bus zouden missen moeten we twee uur wachten op de volgende. De route van vandaag gaat veelal over een verharde weg tussen de boerderijen door. Regelmatig worden we begeleid door blaffende honden. We dachten dat het zo’n 15 km zou zijn, maar al na goed 10 kilometer zijn we in Fränsta. Met de trein gaan we terug naar de camping, waar we nu genoeg tijd hebben om even te wassen en alvast wat spullen in orde brengen voor de stuga-overnachting op woensdag!
We gaan de volgende dag met de bus terug naar Fränsta, waar we de route weer oppakken. Bij de witte kerk, aan de rand van het meer, hangt een bord met een heel verhaal over Olav, en er is zowaar een stempel aanwezig in een soort brievenbus. De route volgt de rivier, waarbij we al gauw door rietkragen en oeverbegroeiing struinen. Zelfs even té ver, waarbij we bijna wegzakken in de modder. Gelukkig vinden we het pad weer gauw terug, waarna we dwars door een korenveld omhoog klimmen. Door de vochtigheid zijn de broekspijpen dan drijfnat! We volgen de spoorbaan en even later weer de rivier, waar we de stroomversnelling al van verre horen. Uiteindelijk komen we op een bekend soort sintelbaan, die we volgen tot Camping Träporten. Dit stuk is vrij saai, hoewel we vriendelijk worden toegezwaaid door mensen die in de auto langskomen. Later blijkt dat één van hen de eigenaresse van de camping was, en even later haar dochter…..
We komen hier ook langs een kapel, met jawel: een stempel. Op deze manier kunnen we toch laten zien dat we daadwerkelijk de route lopen. Na 19 km zijn we terug op de camping.

Met de grote rugzakken op de schouders beginnen we woensdag aan de tocht naar Kungsstugan, de Konings Blokhut. Dat is wel weer even wennen. Maar ook toepasselijk, want het wordt nu steeds meer hiken in plaats van wandelen. Over een natuurpad buiten de camping om, de snelweg over, en verder al klimmend door een steeds dichter en donkerder wordend bos komen we bij Olofs Källa, de bron die Olav geslagen zou hebben. We kunnen er weer stempelen!
Inmiddels hebben we de regenjacks aan en de regenhoes zit om de rugzak. Het hoost. En als we dan ook nog met een grote boog door een weiland met begroeiing lopen zijn we al gauw één met de natuur, namelijk nat. Hadden we er maar aan gedacht ook de regenbroeken aan te doen!!
Na het weiland volgen we een verhard pad. Door het klimmen ligt het tempo laag: we halen niet eens de drie km/u. Na bijna zeven uur komen we bij de stuga. Primitief, want geen electra, maar wel een petroleumkacheltje waardoor de natte spullen een beetje kunnen drogen. Het toilet staat een eindje verderop buiten, type poepdoos, en achter het huisje is een bron met drinkwater. Het maakt ons niet uit: we zitten droog, warm en er staan goede bedden. Genoeg mogelijkheid om weer even bij te komen.
De volgende ochtend zijn we om half negen al op pad. Dit keer mét de regenbroek aan, en dat is maar goed ook. Anderhalf uur lang lopen we door dichte begroeiing; zo dicht zelfs, dat het soms moeilijk te zien is waar het pad loopt. Hierbij is het ook weer de hele dag klimmen, klimmen en nog eens klimmen. We moeten goed uitkijken waar we onze voeten neerzetten vanwege de natte boomstronken, de glibberige keien en de beekjes en stroompjes waar we over en door moeten. Het lukt ons niet helemaal zonder valpartijen. Door het bos omhoog, langs meren en met prachtige vergezichten, dat dan weer wel, komen we tenslotte op de verharde weg door Byggot. Daar staat een richtingwijzer: Bräcke (ons einddoel van vandaag) 12 km. Dat valt behoorlijk tegen, waar we gerekend hadden op 7 km. Bijna vier uur later, na 21 km, bereiken we het station in Bräcke. Tijd genoeg om even uit te rusten, want de trein vertrekt pas over anderhalf uur. De tickets regel ik via internet. In de trein worden de kaartjes op de smartphone geaccepteerd als geldig vervoersbewijs. Terug op de camping hangen we het natte goed uit. Na een heerlijk warme douche en een maaltijd in het restaurant zijn we al gauw weer helemaal bij!

Inmiddels is de camping weer zichtbaar geworden. Met de zon op de tent en wat lichte bewolking her en der in de lucht is dit een mooie dag om verder te trekken naar de volgende camping.
De 72 km van deze week geven ons voldoende reden om een paar dagen rust te nemen.
Maandag pakken we de St. Olavsleden route weer op.

2 gedachten over “St. Olavsleden II”